Řezník - recenze

23. července 2014 v 17:16 | Annox |  knihy
Anotace: Jimmy Parisi je spokojený člověk - dělá slušnou kariéru u chicagské policie a jistá půvabná rudovláska právě přijala jeho nabídku k sňatku. Pak se ale cosi šeredně zvrtne a Jimmyho život nabere podivný směr… Ve městě začal řádit bestiální vrah, který své oběti nejprve znásilní a pak zohaví jejich mrtvá těla. Policisté mu dali přezdívku Řezník, poněvadž důkazy nasvědčují tomu, že obchoduje s orgány zavražděných žen. Vyšetřováním je pověřen Jimmy Parisi. Pomocí vyspělé kriminalistické techniky a vlastní intuice se mu podaří zúžit seznam podezřelých na jediné jméno. A právě v té chvíli začíná nelítostný boj mezi policistou, rozhodnutým učinit spravedlnosti zadost, a zabijákem, který už nemá co ztratit. Jsou si překvapivě blízko - vrah má dokonce dokonalý přehled o novopečené paní Parisiové.

Název: Řezník
Autor: Thomas Laird
Překlad: Lucie Součková
Nakladatelství: Domino
Série: Jimmy Parisi
Díl: 1.
Počet stran : 218

Tuhle knížku jsem začal číst vlastně úplnou náhodou, protože pokaždé když jsem se nějakým způsobem ocitl před knihovnou, považoval jsem knihu ji za něco úplně jiného. Na jednu stranu mě hodně potěšilo, že jsem našel "novou" knížku, kterou jsem ještě nečetl, na stranu druhou mi teď vrtá hlavou, kde je ta knížka co tam původně měla být :D

Nepředpokládám, že tuto knihu bude znát nějak víc lidí, protože je to už jednak starší kousek a jednak nejde o nic nějak známého. A bohužel ani povedeného. Knihou jsem se prokousával dobré tři týdny a dočetl jsem ji jenom kvůli své zásadě, že každou knihu, se kterou začnu nakonec dočtu i kdyby mě to měl stát život. Tentokrát se tak málem stalo.

Recenze:
Pokud máte náladu na naprosto kýčovitou detektivku, kde vás ani nemůže nic překvapit, směle se můžete pustit do čtení. Čeká na vás bezmála 200 stran plných nudy, klišé hlášek, klišé postav, opět nudy a samozřejmě rádoby překvapivý konec, který si každý domyslí už půl knihy předem. Dozvíme se, že policie je pouze parta naprostých idiotů, kteří celou dobu absolutně nic neví, netuší, neumí nebo pro změnu kazí a neustále jen překračují hranice, ať už morální nebo svých pravomocí.

Kniha je psána ze dvou pohledů. Z pohledu našeho ikonického policisty a našeho ne zrovna zajímavého vraha. Samozřejmě od začátku nevíme kdo tím vrahem je, jak vypadá a vlastně nic co by ho mohlo identifikovat. A to hlavně tím, že je kniha psána ich formou. Hned první kapitola je psána z pohledu vraha a dozvídáme se v ní, že je to úchyl a že jeho oběť rychle běhá. Ne dost rychle, samozřejmě.

V další kapitole se už přesuneme k Jimmymu a jeho vysoce profesionálnímu a samozřejmě také kvalifikovanému týmu. Nachází se v něm samé dobře známé charaktery v detektivkách, takže se v tom bude každý velmi jednoduše orientovat. Chlápek co pořád vypráví vtipy, chlápek (obvykle bývá černý) který se nesměje vtipům prvního chlápka a vlastně vůbec ničemu, lékař vyprávějící vtipy o mrtvých, nováček co zvrací, když vidí mrtvé (v těhle chvílích se černý chlápek začíná smát) a samozřejmě spousta žen, kvůli kterým policie porušuje zákon.

Dále už toho nemůžu moc prozradit, protože bych odhalil i to málo, co čtenářům není naservírováno už v prvních kapitolách a tím případným sebevrahům ještě víc zkazil zážitek z knihy. Tato kniha zkrátka nemá ani náznak dobře napsaných postav, a to je podle mě její naprosto největší problém. Policie dělá jedno debilní rozhodnutí za druhým, ale stále si zachovává obrovský optimismus a místo pro kýčovité vtipy. Jedinou věcí, kvůli které kniha není naprostý propadák je střídání pohledů policisty a vraha. Bohužel oba pohledy jsou špatně napsané, jelikož policista běhá, neví a vypráví vtipy a vrah zase jen běhá, vraždí a je u toho nechutný. Bohužel ale čtenář -kvůli tak debilně napsaným postavám- začne po čase mnohem víc sympatizovat s vrahem, než s policí.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.