Monument 14 - recenze

8. ledna 2014 v 23:54 | Annox |  knihy
Anotace: Čtrnáct dětí zůstalo uvězněno v supermarketu. Uvnitř mají vše, co by někdy mohly potřebovat. Jídlo, oblečení, počítačové hry a knihy, léky i alkohol… A žádného dospělého, který by jim cokoli přikazoval. Mohou si dělat, co chtějí. Zní to jako zábava? Za pevnými zdmi obchodu však svět ničí silné bouře, kroupy i zemětřesení. A chemikálie, které unikly do atmosféry, způsobují halucinace, násilné chování i smrt. Děti musí zůstat uvnitř a snažit se spolu fungovat, přestože netuší, zda někdy budou moci odejít. Svět, jak ho znají, už není. Dokážou si zachovat alespoň ten, který si vytvořily uvnitř obchodu?

Název: Monument 14
Autor: Emmy Laybourne
Překlad: Zuzana L'aliková
Nakladatelství: Baronet
Série: Monument
Díl: 1.
Počet stran : 292

Knihu s názvem Monument 14, od americké spisovatelky Emmy Laybourne, jsem dostal na Vánoce a upoutala mě hned ze dvou důvodů. Tím prvním byla nádherná obálka a tím druhým velmi zvláštním názvem. Díky anotaci vzadu jsem samozřejmě věděl, o co jde, ale název se mi prostě vůbec do příběhu nehodil. Je Monument 14 krycí název pro tajnou zbraň? Nebo pro jedinou věc, která dokáže zachránit lidstvo? Jestliže to chcete zjistit, rozhodně si knihu zakupte.

Recenze: Příběh začíná jednoho běžného poklidného dopoledne. Děti míří do školy, dospělí do zaměstnání a nikoho ani nenapadne, že by něco mohlo stereotyp všedního ne narušit. Ostatně jim to nemůže nikdo vyčítat, chováme se tak přece všichni. Bereme život jako všední samozřejmost a skoro si ani nedokážeme připustit, že by se jednou mohlo něco stát.

Akce nás čeká už od první stránky. Hlavní hrdina Dean dobíhá na autobus a to, že jej stihne mu možná zachránilo život. Ani nevíte, jak moc na mě tohle zapůsobilo, jelikož já na autobus dobíhám pravidelně ^^. Sotva se ale pohodlně usadí na sedačce a strčí si do uší sluchátka, začnou z nebe padat obrovské kroupy, které ničí vše kolem. Zachránit se ze dvou autobusů povede pouze 14 dětem, které se ukryjí v nedalekém supermarketu.

Dále už kniha přestává být akční, ale rozhodně to nemůžu označit za mínus. Je to prostě takový ten typ knihy, který vás upoutá a nutí vás číst, i kdyby se na 292 stranách psalo o úplných ptákovinách. Což samozřejmě není pravda :) Zbytek knížky nádherně a věrně popisuje, jak se děti začínají chovat v takovýchto situacích. Už nezáleží na tom, kdo je nebo není ve škole oblíbený, kdo umí hrát fotbal nebo má nejlepší známky. Téměř všichni dokáží spolupracovat, ochraňovat se navzájem a snažit se přežít.

Postavy: Děti si v malém supermarketu vytvořily svůj vlastní svět. A tento malý svět potřebuje nějaký řád, který určují především starší děti. Hlavní postavou je samozřejmě Dean, knihomol a ne moc oblíbený student, který se upřímně řečeno téměř v celé knize chová jako naprostý idiot. Vážně, téměř každé jeho rozhodnutí je nelogické nebo zkrátka divné. I když dost možná to byl autorčin zámět, jelikož si nemyslím, že by se v příběhu nenašly postavy se zdravým rozumem. Další postavou je Niko, vůdce a organizátor. Z něj mám dost smíšené pocity. A bohužel mi připadá, že se autorka snažila z této postavy udělat ideál dobroty a laskavosti a bohužel se jí to povedlo, čímž celá postava přestává být zajímavá a čtenáře začne pomalu nudit, že se vždycky rozhodne správně, spravedlivě a čestně.

I když stejně nezmiňuji všechny postavy, musím zmínit ještě dvě. Tou první je Astrid, holka, do které je Dean celou dobu zamilovaný a která se chová ještě pitoměji než samotný Dean, a pak Josie. Josie se prostě postava, která vyžaduje zvláštní pozornost. Bohužel o ní nemůžu říct vše, co bych chtěl, jelikož bych musel spoilerovat, ale musím říct, že je to úžasná dívka. Opravdu skvělá dívka, kterou si každý jistě hned zamiluje.

Závěr: Upřímně řečeno, tento závěr je pro mě nejtěžší ze všech. Recenzi jsem chtěl napsat hned po přečtení knihy, ale prostě to nešlo. Kniha ve mně nechala obrovské množství pocitů, příběh je neuvěřitelně silný a přitom na první pohled nevinný. Obsahuje humor, akci ale má i psychologické prvky a zase bere moje oblíbené téma - konec světa z jiného úhlu pohledu - z pohledu dětí. Knížku rozhodně doporučuji :)

HODNOCENÍ: 5/5

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.